MANGALA TURNUVASI ŞARTNAMESİ LÜTFEN DİKKATLİ OKUYALIM.SINIF ELEMELERİNDE ÖĞRENCİLERİMİZE BAŞARILAR DİLİYORUZ.
2023-2024
HÜRRİYET İLKOKULU
AKIL VE ZEKÂ OYUNLARI TURNUVASI ŞARTNAMESİ
AMAÇLAR
Çocuklarımızın düşünen, üreten ve karşılaştıkları problemlere çözüm üretebilen bireyler olarak yetişmesi, bireysel ve grup oyunları ile öğrencilerimizin yeteneklerinin geliştirilmesi, sosyal gelişiminin desteklenmesi ayrıca öğrencilere kendilerini ifade edebilme fırsatının sunulması, teknolojik aletlerden uzak akıl ve zekâ oyunları ile vakitlerini daha verimli geçirmelerinin sağlanması amaçlanmaktadır.
Ayrıca gerçekleştirilecek olan bu müsabakalarla; çocuklarımız eğlenirken zekasını ve zihinsel becerilerini geliştirmek, odaklanma ve konsantrasyon gelişimini sağlamak, üst düzey düşünce becerisini kazandırmak, potansiyeli olan öğrencileri fark etmek ve fark ettirmek, arkadaşları ile oynayabilecekleri bir zeka oyununu öğrenmelerini sağlamak, oyun yoluyla aralarındaki diyalog sürecini güçlendirmek, internet bağımlılığından uzaklaşmalarını sağlamak ve yeni arkadaşlıklar kurmalarına olanak tanımak amaçlanmıştır.
OYUNLARIN DAYANAĞI
Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim ve Orta Öğretim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliğinin 22. maddesinde "Sosyal etkinlikler ve diğer ders faaliyetleri kapsamında öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini geliştirmelerine, kendilerine güven duyabilmelerine, sosyal ilişkilerde anlayışlı ve saygılı olabilmelerine, bilimsel düşünce ve inceleme alışkanlığı kazanabilmelerine imkân sağlamak amacıyla çeşitli yarışmalar düzenlenir" denilmektedir.
OYUNUN KATILIM KOŞULLARI
OYUN ADI |
YAŞ ARALIĞI |
MANGALA |
3 ve 4. Sınıflar |
OYUNLARIN HEDEFLERİ
• Akıl yürütme becerisinin gelişmesi
• Konsantrasyon süre ve derinliğinin artması
• Girişimcilik ve cesaretin artması
• Okuduğunu anlama, anladığını uygulama beceri ve hızının artması
• İlk defa karşılaşılan koşullara adaptasyonun kolaylaşması
• Sorunlarla başa çıkma, yenilgi karşısında pes etmeme ve yeniden başlayabilme becerisi kazanma
• Yaratıcılığın gelişimi
• Motor becerilerin gelişimi
• Çok boyutlu görebilme, görünmeyen canlandırabilme becerisinin artması
• Çok yönlü/stratejik/eleştirel düşünebilme
• Eldeki verileri doğru değerlendirme ve bunları sonuca ulaşmada verimli ve akılcı kullanabilme
• Ekip çalışmasına yatkınlığın artması
• Durumlar karşısında farklı çözüm yolları/stratejiler geliştirebilme
• Kendini ve yeteneklerini tanıma
• Hızlı düşünme ve karar verme vb.
OYUNLARIN UYGULAYICISI
Hürriyet İlkokulu Müdürlüğü
Adres: Fatih Mah. Derman Cad. Şanlıbay Sok.No18 Tepebaşı/Eskişehir
İletişim : 02222202026
Yarışma Sorumluları : Özlem ERTEN ,Sezen GÜNGÖR,Fatma AÇIKGÖZ (Akıl ve Zeka Oyunları Kulübü Öğretmenleri)
İletişim: 0505 3521809
OYUNUN UYGULAMA ADIMLARI
Turnuva iki bölümden oluşacaktır.
1. Bölümde her sınıf her oyundan ilk dört kişiyi belirleyecektir.
2. Bölümde her oyundan her sınıftan seçilen öğrenciler arasında okul çapında derece belirlemek üzere karşılaşmalar yapılacaktır.
OYUNLARIN GENEL KURALLARI:
1. Oyunlardaki ilk eşleşmeler kura ile yapılacaktır.
2. Oyuna başlama çekilişinde oyuncular oyuna ilk başlama veya taş renginden birini tercih edecektir.
3. İkinci ve sonraki turdaki eşleşmeler eşit puanlı oyuncular kendi aralarında olacak şekilde bilgisayar alfabetik sıralamasına göre en üstteki en alttaki ile eşleştirilecektir. Gerekli görüldüğü takdirde program kullanılarak eşleşme yapılacaktır. (Aynı puanlı oyuncuların tek sayı olması halinde en yakın puanlı ilk oyuncu ile eşleşme yapılacaktır.)
4. Turnuvada oynanacak oyunlardaki kurallar turnuva şartnamesinde belirtilen kurallar olacaktır. Bunların dışındaki kurallar geçerli olmayacaktır. Kurallarda ihtilaf yaşanması durumunda hakemlerin vereceği kararlar geçerli olacaktır.
5. Hakemler istekli oyun kurallarını bilen öğretmenlerden seçilecektir.
ÖDÜLLENDİRME
OKUL ELEMESİNE; Katılan tüm öğrencilere katılım belgesi, dereceye giren öğrencilere başarı belgesi verilecektir.
Okul elemelerinde ayrıca ilk dörde giren öğrenciler ödüllendirilecektir.
Her kategorideki oyunlardan ayrı ayrı ödüllendirilecektir
1.Madalya+Başarı Belgesi+İldeki turnuvaya katılma hakkı
2.Madalya + Başarı Belgesi
3. Madalya + Başarı Belgesi
4. Zekâ oyunu+Başarı Belgesi
NOT: İlde de dereceye giren öğrencimiz olursa Eskişehir Milli Eğitimi bölgede temsil edecektir.
TURNUVA TAKVİMİ
S.N |
OYUN AŞAMALARI |
TURNUVA TARİHİ |
1 |
SINIF ELEMELERİ |
05.12.2023-11.12.2023 |
2 |
SINIFLAR ARASI ELEMELER |
13.12.2023-25.12.2023 |
3 |
FİNAL |
26.12.2023 |
TURNUVA KOMİSYONU
KOMİSYON BAŞKANI: Veli BÜYÜKTAŞ
KOMİSYONDAN SORUMLU MÜDÜR YARDIMCISI: Merih KARA
KOMİSYON YÜRÜTÜCÜLERİ: Özlem ERTEN,Sezen GÜNGÖR,Fatma AÇIKGÖZ
HAKEMLER :Tüm 3. ve 4. Sınıf Öğretmenleri
MANGALA OYUNU NASIL OYNANIR?
Mangala Türk Zeka ve Strateji Oyunu iki kişi ile oynanır. Oyun seti üzerinde karşılıklı 6'şar adet olmak üzere 12 küçük kuyu ve her oyuncunun taşlarını toplayacağı birer büyük hazine bulunmaktadır. Mangala Oyunu 48 taş ile oynanır.
Oyuncular 48 taşı her bir kuyuya 4'er adet olmak üzere dağıtırlar. Oyunda her oyuncunun önünde bulunan yan yana 6 küçük kuyu, o oyuncunun bölgesidir. Karşısında bulunan 6 küçük kuyu rakibinin bölgesidir. Oyuncular hazinelerinde en fazla taşı biriktirmeye çalışırlar. Oyun sonunda en çok taşı toplayan oyuncu oyun setini kazanmış olur. Oyuna kura ile başlanır. Oyunculardan biri 1 adet taşı, rakibine göstermeden avucunun içine saklar. Rakibine hangi avucuna sakladığını sorar. Rakibi sakladığı taşın hangi elinde olduğunu tahmin eder. Eğer bilirse oyuna başlar. Bilemez ise taşı avucuna saklayan oyuncu oyuna başlar. Oyunda 4 temel kural vardır.
1. TEMEL KURAL: Kura neticesinde başlama hakkı kazanan oyuncu kendi bölgesinde istediği kuyudan 4 adet taşı alır. Bir adet taşı aldığı kuyuya bırakıp saatin tersi yönünde, yani sağa doğru her bir kuyuya birer adet taş bırakarak elindeki taşlar bitene kadar dağıtır. Elindeki son taş hazinesine denk gelirse, oyuncu tekrar oynama hakkına sahip olur.
Oyuncunun kuyusunda tek taş varsa, sırası geldiğinde bu taşı sağındaki kuyuya taşıyabilir. Hamle sırası rakibine geçer. Her seferinde oyuncunun elinde kalan son taş oyunun kaderini belirler.
2.TEMEL KURAL: Hamle sırası gelen oyuncu kendi kuyusundan aldığı taşları dağıtırken elinde taş kaldıysa, rakibinin bölgesindeki kuyulara da taş bırakmaya devam eder. Eğer rakibinin kuyularına taş bıraktıktan sonra da elinde taş kaldıysa Rakibinin hazinesine taş bırakmadan kendi bölgesine taş bırakmaya devam eder. Oyuncunun elindeki son taş, rakibinin bölgesinde denk geldiği kuyudaki taşların sayısını çift sayı yaparsa (2,4,6,8 gibi) oyuncu bu kuyuda yer alan tüm taşların sahibi olur ve onları kendi hazinesine koyar. Hamle sırası rakibine geçer.
3.TEMEL KURAL: Oyuncu taşları dağıtırken elinde kalan son taş, yine kendi bölgesinde yer alan boş bir kuyuya denk gelirse ve boş kuyunun karşısındaki kuyuda da rakibine ait taş varsa hem rakibinin kuyusundaki taşları alır, hem de kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı alıp hazinesine koyar. Eğer oyuncunun bölgesinde yer alan boş kuyunun karşısına denk gelen kuyuda rakibinin taşı yoksa oyuncu kendi boş kuyusuna bıraktığı taşı almaz. Her iki durumda da hamle sırası rakibine geçer.
4.TEMEL KURAL: Oyunculardan herhangi birinin bölgesinde yer alan taşlar bittiğinde oyun seti biter. Oyunda kendi bölgesinde taşları ilk biten oyuncu, rakibinin bölgesinde bulunan tüm taşları da kazanır. Dolayısıyla, oyunun dinamiği son ana kadar hiç düşmez. Oyun seti bittiğinde oyuncular hazinelerinde ki taşları sayarlar ve en fazla taşı hazinesine
biriktiren oyuncu oyun setini kazanmış olur.